Jag kan visst sälja rundilar, så de så!

Ja ni som vet, vet. Jag kan vara riktigt envis när jag bestämt mig. Nästan lika bestämd och vrång som snart femåriga Lotta på Bråkmakargatan när hon ska cykla. Så många råd jag fått under mina fem företagarår om att trycka in det jag gör i mer lättköpta, förenklade fyrkanter. Men det var liksom inte min grej…

Att paketera och sälja en tjänst

Petter Niclas: – ”Men du är väl konsult? En konsult levererar väl det som kunden vill ha!?”

Det blev error i min hjärna när jag fick den här typen av frågor.

Jag: – ”Jo, såklart kunden ska få det den vill ha… eller nja kanske inte… det jag menar är att kunden kanske inte alltid vet vad den behöver…”

En annan återkommande variant:

Petter Niclas: -”Du behöver paketera erbjudandet, skapa något igenkänningsbart och lättköpt.”
Jag: – ”Asså nja, om jag paketerar om min tjänst, det jag kan bidra med, till en ”igenkänningsbar” ruta/fyrkant försvinner liksom det som är unikt med det jag gör.”
Petter Niclas: -”Fast det du gör, finns det? Vill någon köpa det? Det låter komplicerat. Kanske kan du sälja in ”fyrkanten” och när de väl köpt kan du göra det som du gör?”
Jag: -”Du menar likt en trojansk häst?”

Ja som jag brottats med säljet. Jag uppmanades till att kategorisera mina tjänster på ett igenkänningsbart (och mer lättsålt) sätt – boxa in/skapa fyrkanter men det kändes aldrig rätt i mig.

Jag ville envist stå kvar vid att stå för och kommunicera kring det jag tror på och har sett fungerar på riktigt och försöka sälja det – lite mer som rundilar* än fyrkanter…

*Rundilar = Malungsmål för cirklar

Målning av Hilma af Klint
The Swan (no. 16)

Att hitta rätt samarbete

De här åren har lärt mig att det aldrig kommer att gå att sälja något jag själv inte tror på. Jag har faktiskt kommit till att ifrågasätta många av de råd och stödsystem för företag som finns av den här anledningen. Jag tror inte på inboxning utan snarare på att vänja oss av med behovet av att (skenbart) förenkla kompexitet som inte gör sig enkelt. Istället ge oss på saker och utmaningar för vad de är, ärligt blicka ut över hela spelplanen och våga gå in där det behövs. Lite mer av Karin af Klintbergs attityd som jag hyllade i den här bloggen.

Jag tänker att jag säljer mig själv. Till den som vill ta del av det jag kan och tror på. Det är ju en bit från en lättköpt fyrkant. Men det du ser får du, transparent & autentiskt.

 

Det kan innebära att vi tillsammans virknålar fram röda trådar som kunden tidigare inte fått fatt på, som kan bidra till insikter och starta förändring. Det kan innebära att en får ta del av perspektiv som kan kännas olustiga eller kanske tom läskiga. Men däri guldet ligger. OM vi vågar. Tillsammans kan vi skapa ett större värde. Jag följer med så klart – och håller handen där det behövs, eller ger konkreta förslag där vi inte riktigt vet hur vi ska ta det vidare.

Idag lägger jag min energi på att träffa bra personer, inleda givande samarbeten och på så sätt kanske också hitta rätt kund. Den som vill förändring men inte riktigt vet hur. Den som är mogen och modig nog att försöka. Jag lägger mycket mindre energi på själva ”jobbandet”. På rätt plats bidrar jag mer effortless. Priset jag betalar är kanske mer osäkra dagar. Just nu också mindre pengar i plånboken. Så att jag är tydlig. Att glorifiera företagande och dess olika val, är inte heller riktigt min grej.

 


Den här bloggen är en av flera i en serie jag delar under jubileumsveckan, mitt företag fyller fem år!!! Här kan du läsa om varför jag vill dela med mig.

Vill du läsa mer om hur jag jobbar och tänker hittar du min hemsida här.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.